Tuesday, November 12, 2013

Iman dan tilawah Al-quran

 Ustazah di Sekolah Agama telah memilih Iman untuk mewakili peserta Darjah Satu untuk pertandingan tilawah Al-quran peringkat Tahap 1, Sekolah Agama Bandar Kluang.

Selepas melalui pusingan saringan, Iman berjaya melayakkan diri ke peringkat akhir bersama 11 peserta lain. Dalam peringkat akhir, Iman dikehendaki membacakan ayat dari Surah Al-A'raf ayat 1-7. Iman diberi masa seminggu untuk bersedia. Dengan bantuan guru mengaji Ustazah Yati ,  tempoh seminggu berjaya dimanfaatkan. 

Pada hari pertandingan, alhamdulillah Iman kelihatan tenang, bersemangat dan bersedia. Katanya... apa nak takut... macam mengaji kat rumah aje. Hehehe.... bertuah punya anak ! Kalau mama di tempat Iman, mau ketaq lutut dan tak keluar suara !


Qari cilik, Muhammad Iman 


Keputusan diumumkan.... Johan tilawah tahap 1 Sekolah Agama Bandar Kluang jatuh kepada pelajar perempuan Darjah 2 (lupa namanya !) dan Naib Johan jatuh kepada Muhammad Iman. 

Kelakarnya, Iman blurr-bblurr.... tak faham apa yang sedang berlaku. Ini hadiahnya, iaitu sebuah trofi, bekas makanan (tipuware... hehehe) dan wang tunai RM10.00 Jadi lah.... buat kenangan. Duit tu boleh disimpan dalam Tabung Haji kan, Iman ?


Hadiahnya....




Ustazah di sekolah agama mencadangkan :
1) Hantar Iman ke sekolah tahfiz
2) Mewakili sekolah untuk pertandingan antara sekolah.


Masya Allah ! Terkejut mama..... Ustazah, anak saya kecik lagi.... banyak benda dia tak tahu lagi.... saya dan dia tak bersedia lagi eh.......




P/S : Walaubagaimanapun, mama dan babah amat berbangga dengan keberanian dan pencapaian Iman. 









No comments:

Post a Comment