Tuesday, May 15, 2012

Iman Kena Ulcer Mulut

Pagi ni Iman ke sekolah seperti biasa dan macam biasalah jugak sekolah tu..... sebelum masuk sekolah mesti ada sorang Cikgu tunggu kat depan pintu dengan sebuah lampu suluh kecil dan sebotol "hand sanitizer".

Tiba giliran Iman.... Cikgu suluh dalam mulut dia.... hah! ada banyak bintik-bintik merah dan ada sebijik "mouth ulcer"...... tak cukup sorang Cikgu, dipanggil lagi 3 orang Cikgu nak mengesahkan tanda HMFD atau ulcer biasa.

Bukan apa, bulan Mac yang lalu kat sekolah Iman ada kes penyakit HMFD dan sekolah kena tutup selama beberapa hari untuk menghalang jangkitan di kalangan budak-budak lain. Tapi aku yakin 100% Iman ni kena "mouth ulcer" atau orang melayu panggil "mata ikan".

Cikgu sibuk suruh aku bawak jumpa Doktor untuk mengesahkan lagi. Maka berkejarlah aku ke klinik pulak. Mak oi! 2 klinik aku pergi.... orang ramai giler...... Aku duduk kat klinik ke2 tu selama 40 minit tapi tak sampai giliran lagi. Aku fikir, nak sampai giliran aku maunya dah pukul 12 nanti. Tak larat nak pergi ke klinik ke3..... aku terus blah balik rumah......

Sampai di  rumah, aku beri Iman makan scott emulsion dan sembur sikit ubat ni ke dalam mulut Iman :

Scott Emulsion


Gengigel Gingival spray



Ok. Berehhhh !!!!  Pukul 10, aku hantar Iman ke sekolah semula. Cikgu tanya dah bawak gi klinik? Aku cakap....... settled ! Hehehe...... Apa lak membohongnya? Kan aku dah pergi  .... cuma tak masuk jumpa doktor ajer........  

Aku buat diagnosis sendirik ....... kihkihkih (perasan jadi doktor???) ..... mungkin sebab cuaca sekarang panas yang amat dan Iman pulak jenis yang kurang minum air.... memang carik penyakit ler...... 

IMAAANNNN...... minum air !!!!!