Tuesday, January 3, 2012

Pucuk tangki

Hari ni saya nak cerita pasal Pucuk Tangki pulak. Pucuk tangki? Amende tu? Hahaha....

Semalam saya pergi ke Pasar Tani, singgah kat gerai Pak Haji ni... ternampak pulak satu jenis daun yang tak pernah saya lihat. Rupa ala-ala pucuk daun turi tapi halus-halus macam daun pokok semalu... tapi tak ada duri pulak. Sayur apa agaknya ni?

Tanya Mak Haji tu, katanya pucuk daun tangki. Hah? Tangki? Setahu saya, tangki tu tempat simpan air ajer.... tak tahu pulak ada pokoknya. Ni hah rupa pucuk daun tangki tu :


Sumber : Gugel



Saya dengan tak segan silu terus tanya macam mana cara menyiang dan resepi nak masak pucuk tangki ni. Mak Haji tu ajarlah cara menyiang dan cadang masak lemak cili api atau digoreng tumis pedas-pedas. Eh ! saya nak cubalah Mak Ji. Lalu saya pun belilah 50 sen aje... seto'et ajer... tak apa nak cuba.....

Balik rumah saya pun masaklah lemak cili api pucuk daun tangki. Hmmm... bau macam petai tapi tak pulak rasa petai....


Sumber : Gugel lerrr.... sori ar... lauk dah abis baru ingat nak amik gambo...hehehe...


P/S : Sedap gak layan sayur kampung ni....

4 comments:

  1. Nak tanya.. Mana boleh cari daun ni?

    ReplyDelete
  2. Hello. Tumpang tanya mana nak cari sayur ni ? Pasar tani area mana you pergi ? Thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasar tani paroi jaya seremban n9, hari ahad pagi

      Delete
    2. Kalau org banjar panggil pucuk sesupan...biasanye buat masak lemak..tumbuh kat paya atau tepi sawah

      Delete