Tuesday, April 16, 2013

Pulut kuning pertama ku

Kan aku dah kata.... memasak bukanlah keutamaan ku.... memakan, iya.... hehehe....

Kali ni Che Abang mintak dimasakkan pulut kuning nak dicicahkan dengan kari ayam. Pulut kuning? Alaahhhh.... orang tak reti laa.... tak kuasa laa.... hmmmm.....

Pulut bukanlah kegemaranku. Sebab apa? Sebab arwah mak tak gemar pulut.... jarang-jarang masak masakan berasaskan pulut. Aku pulak tak suka pulut yang melekit-lekit tu.

Dah beberapa  kali Che Abang menyebut nak makan pulut kuning. Sengaja aku buat-buat lupa..... lupa beli pulut lah, lupa beli ayam lah, lupa beli santan lah, lupa nak belajar lah..... pendek kata banyak alasannya!

Ahad lepas, Che Abang beli sendiri 1 kg pulut."Yang, tolong masakkan...." Terkedu aku.... memikirkan apa alasan nak beri. Tapi, bila aku fikir balik..... manalah tahu ini permintaan terakhirnya sebelum aku atau dia pergi dulu?


Isnin keesokkan hari nya, dengan semangat berkobar-kobar aku pun.....

Rendam pulut campur kunyit. Rendam dalam 4 jam gitu....
Sambil tu, ku masak kari ayam dan rebus telur untuk hiasan tambahan.

Tamat tempoh 4 jam rendaman, pulut itu dikukus pula dalam 45 minit.
Setelah pulut masak, gaulkan dengan santan pekat yang telah dicampur garam.
Gaul hingga sebati. Letak dalam bekas yang disukai. Biarkan sejuk.

Petang tu, Che Abang balik kerja ku hidangkan pulut kuning permintaannya. Suka nya diaaa.....

Gambo dari gugel aje. Sendiri nyer pulut kuning tak sempat digambokan dah masuk mulut.... 


Iman tanya kenapa mama masak pulut kuning ni? Mungkin dia hairan sebab aku tak pernah buat pulut kuning. Ku jawab.... ini permintaan babah dan juga sebagai kesyukuran sebab Iman lulus ujian sekolah agama dan dapat no 16 daripada 35. Walaupun tak dapat nombor teratas tetapi mama amat berbangga dengan keputusan Iman sebab mama tahu di mana keupayaan Iman membaca dan menulis jawi.

Tak lupa lupa juga pulut kuning ku dikongi makan bersama Kak Zie, Pah, Kak Lin dan beberapa anak jiran. Lucunya, mereka juga terkejut melihat pulut kuningku. Apasal? Tak percaya ker? Kata Pah, "Wah kalau gini bolehlah mintak Kak Ida jer masak pulut kuning kalau ada apa-apa". Hah???? Kan aku dah kata.... jangan tunjuk boleh buat..... ajer  nanti asik kena suruh !!!! Tak koser ler akuuuuu.... hahaha.......