Tuesday, April 10, 2012

Dah besar nak jadi apa?

Dah 6 bulan aku ajar Iman ngaji baca Iqra. Baru setengah IQRA 3. Lambat, kan?

Mana taknya, baca 1 hari... cuti 3 hari. Bila aku sibuk, si Iman pun buat-buat lupa. Tu tak termasuk bila tak ada kat rumah.... lagilah dia merdeka.... Tu belum kira angin dia..... kalau datang angin tak nak mengaji, ko pujuk macam mana sekali pun tak akan berjaya. Buat menyakitkan hati ajerr........ grrrrrr..... Iman "terang hati" tapi...... tu laaaa..... bila angin aku plak yang datang, aku tak cukup sabar nak layan kerenah dia.

Nak ku rotankan, kesian pulak.... dia kecik lagi... belum 6 tahun..... Aku eksen libas rotan kat lantai aje sampai pecah hujung rotan tu.....

Aku bincangkan ngan Kanda.... macam ni tak boleh jadi.... dengan kita, banyak sangat loghat dan songehnya.

Lalu kami ambil keputusan untuk menghantar Iman mengaji dengan Ustazah Yati.

Tiba harinya, Iman memulakan kelas dengan membaca IQRA 1 semula. Alhamdullilah Iman dapat baca dengan lancar. Selepas itu, Ustazah menyuruh Iman membaca surah Alfatihah, Al-ikhlas dan ayatul kursi. Alhamdullilah.... Iman dapat baca dengan confident sekali.....

Lepas tu, ada sesi berbual dgn Ustazah, antara dialog diorang tu :

Ustazah : Iman dah besar nak jadi apa?

Iman : ------ (diam. Blurr lah tuuu.... hehehe) -------

Ustazah : Iman dah besar nak jadi apa? Doktor, engineer, cikgu, polis?

Iman : -----(Pause !)-------. Iman nak jadi anak yg soleh !

Ustazah : ------ (Pause!) ------

Ustazah : Macam mana nak jadi anak yg soleh?

Iman : Kena solat, baca iqra dan quran. Dengar cakap mama, babah, teacher, ustazah dan orang tua. Kena sayang semua orang.


Aku rasa sebak dan terharu mendengar dialog ni dari mulut Iman. Ya lah anak, mama dan babah doakan semoga cita-cita Iman itu tercapai. Ya allah, kurniakanlah kepada ku ilmu pengetahuan untuk mendidik dan membentuk anakku Iman menjadi anak yg soleh seperti yang dia hajatkan. Aameen.....


P/S : Maka, nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu hendak dustakan (Surah ar-rahman)




No comments:

Post a Comment