Thursday, April 12, 2012

Pokok Kemboja merah berbunga sulung

Selalu tengok ppokok Kemboja merah ditanam di kawasan jirat cina. Cantik.... lagi-lagi tengah panas...... berseri-seri ! Nak aje ku "pepah" pokok tu tapi takut plak nanti "latok" marah . Tak apa.... nanti cari kat nursery.... mana tahu kot-kot dapat....

Banyak nursey aku pergi tapi tak adalah pokok yg aku nak. Last, pergi nursery Uncle Gemok. Eh! Ada laa.....Uncle Gemok kata pokok ni susah dapat sket. Lama kena tunggu order sampai.... Tak kisah laa uncle, janji wa dapat.....

Setelah 2 bulan pokok ni kat rumah aku, keluar jugak tunas bunga sulungnya :



Dari tunas, ambil 8 hari untuk keluar bunga macam ni :

Gambar close up



Gembiranya hatiku..... yang ditunggu dah keluar...... Tak adalah aku "meleleh" tengok bunga ni kat jirat cina lagi........ hehehe....



P/S : Maka, nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu hendak dustakan (Surah ar-rahman)



1 comment:

  1. caintik.. saya pun tengah mencari kemboja bunga merah.. nursery mana tu? area selangor or kl ker? tq :-)

    ReplyDelete