Friday, February 10, 2012

Kata-kata hikmah

Ni cilok dari fb bakal doktor Fatin Atikah.


1) "KESEDIHAN tidak selamanya menutup sinar KECERIAAN di hati dan KEBAHAGIAAN juga tidak selamanya BERTAKHTA di sanubari. Usirlah keresahan, kekecewaan dan kehampaan yang memilukan dari terus mencengkam dan membelenggu hati. Hadirkanlah rasa KEHAMBAAN kepada Allah dengan KEIMANAN yang sebenar agar segala kekusutan yang menyedihkan itu tersirna dari hati insani".

2) Sesungguhnya janganlah sampai kecintaan dan kesukaan dirimu terhadap sesuatu mahupun seseorang itu membuatkan dirimu alpa dan leka dalam kecintaan.. Malah, janganlah juga sampai kebencian dirimu terhadap sesuatu atau seseorang itu membuatkan dirimu menjadi hancur dan binasa tenggelam dalam kebencian..

Jangan sampai kecintaan atau kebencian dirimu terhadap sesuatu atau seseorang itu membuatkan hatimu terhijab dan kabur dalam membuat tindakan dan keputusan..

Ketahuilah jangan biarkan sesuatu itu berlaku kerana terlalu mengikut perasaan emosi kita sebagai manusia yang lemah.. Jangan biarkan emosi kita membinasakan hati dan diri kita sendiri..

"......Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah maha mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."[Al-Baqarah ayat 216


**********************************************************************************************

Ni plak cilok dari tokeh enbeg... si Kerengga Kurus :


"In life, you'll realize that there is a purpose for everybody you meet. Some are there to test you... Some will use you. ..Some will teach you. And some will bring out the best in you...."

No comments:

Post a Comment