Saturday, February 11, 2012

Maakkk... sakitnya ! Part II

Ni sambungan citer Maakkk....sakitnya !


Makin hari semakin sakit. Terasa bisul tu semakin membesar. Ubat yang diberi oleh Doktor di Pusat Kesihatan kat kampung telah ku makan. Mak mentua pulak memberi petua orang kampung kalau kena bisul sapukanlah kapur dan letak daun keledek pada bisul tu. Aku pulak sibuk bertenet cari citer pasal bisul ni. Semua dah ku amalkan tapi bisul ni semakin membesar. Maakkk.... sakit.....

Dalam keadaan bisul yang membengkak dan berjalan terdengkot-dengkot, aku tetap gagahkan juga pergi ke Prince Court Medical Centre,KL untuk appointment nak buat rawatan LASIK dengan Prof Dr Muhaya. Nanti aku citer di lain entry fasal LASIK ni, k ?

Ahad, 29 Jan 2012. Kami balik ke rumah di Kluang. Bisul tu semakin membengkak. Maaakk... sakit !
Di rumah, Kanda cuba nak pecahkan bisul tu dengan kaedah vacuum. Alamak ! Kanda nak jadi dukun pulak daaa..... Rupanya, bisul tu tak pecah sebaliknya semakin membengkak. Maaakkk... sakitnya ! Aku dah bantai melalak......

Esoknya, bisul menjadi semakin besar dan membengkak... Kanda dah mula susah hati. Apa lagi... keputusan nak antar aku ke spital pulak diambilnya. Aku seboleh-bolehnya tak naklah gi spital sebab tak nak jumpa Surgeon lelaki...kalau boleh nak cari Surgeon pompuan.... tapi kat spital mana ada Surgeon pompuan? Semuanya lelaki.... hmmmm..... Maaakkk... sakitnya !

Selasa, Kanda antar aku ke Pantai Hospital Batu Pahat. Tak tertanggung rasa sakit! Surgeon lelaki pun boleh aje laa.... Kanda kata "dah darurat"......

Rupanya bisul tu dah menjadi radang. Nak tau berapa besar? 10 inci kauuuu..... Patutlah sakit sangat! Apa lagi, hari tu jugak aku kena tolak masuk ward. Petang tu terus buat operation. Hasil operation tu, adalah "lubang" selebar 5cm dan sedalam 2.5cm. Tuan Doktor tu kata dia buangkan sekali "daging" yg dah mati. Maaakkk... patutlah sakit !

Selepas itu tiap-tiap hari kena buat dressing. Masa nak buat dressing, aku diinjek ubat tidur. Dah bagi ubat tidur pun aku masih menjerit dan menangis sakit tiap kali buat dressing. Pernahlah cuba tak nak enjek ubat tidur.... aku menangis kesakitan sampai mengigil-gigil. Maaakkk... sakitnya !

Selepas 8 hari dari operation pertama tu, Doktor kata luka tu dah kering dan dah "cantik". Sekali lagi aku ditolak masuk ke O/T. Kali ni nak jahit "lubang" bisul tu....

Hari ke 9.... bila Doktor dah puas hati dengan keadaan ku, barulah aku dapat discharged. Seronoknya nak balik rumah.....hehehe....

Time nak discharged, aku dapat bill..... mak oiiiii..... nak pengsan aku jap.... nak tahu berapa? RM 14,761.70 !!!! Insurance bayar RM 12,500.00 aje dan aku kenalah tambah lagi RM2,261.70. Inilah harga yang aku perlu bayar untuk anugerah 2 bijik bisul......

Doktor aku cakap, kalau rasa ada "benda" kat tubuh kita.... kalau ditekan "benda" tu sakit... oklah tu..... tapi kalau tekan tak rasa sakit... tu tak ok... mungkin kanser ! Haaah????

Berita baik.... aku tak ada kencing manis, darah tinggi dan masalah jantung. Alhamdullilah....

Pada hari pertama masuk spital, berat aku 55.6 kg. Sebelum keluar, aku timbang berat.... dah tinggal 52.6kg !!! Apsal pulak boleh turun hek? Padahal aku makan satu hari 4X. Makanan yang dihidangkan semuanya sedap-sedap belaka. Aku cuma tak makan 2 hari aje... iaitu pada hari nak operation dan jahit aje. Apa-apa pun, alhamdullilah..... aku masih bernafas..... Sian ko, anak aku kecik lagi.......

No comments:

Post a Comment